اسپم چیست؟

spam

اسپم چیست؟

اگر شما نیز یکی از میلیاردها استفاده کننده از اینترنت هستید،حتما تاکنون با نام اسپم برخورد کردیده اید،اما اسپم (spam ) یا هرزنامه چیست و چگونه ایجاد میشود؟

در این مقاله شما را با اسپم ها و چگونگی ایجاد و حذف آنها آشنا می کنیم

اسپم (spam) یا هرزنامه به معنی پیام الکترونیکی است که به تعداد زیادی از کاربران فضای اینترنتی بدون درخواست و اجازه آنها فرستاده میشود

البته بین Spam و ویروس ها ی کامپیوتری ارتباط مستقیمی وجود ندارد و حتی پیام هایی که از منابع موثق هستند نیز می توانند در زمره این نوع از نامه های الکترونیکی قرار گیرند.اسپم ها شامل : اسپم در پیام رسانها ،گروههای خبری، وبلاگها و … میشود.

ممکن است اسپمها با هدف اطلاع رسانی ،تبلیغات ، ایجاد ترافیک و …ارسال گردند، اما چون بدون توافق قبلی با شخص گیرنده ارسال میشود بعنوان هرزنامه شناخته میشوند.

 

 

بهترین تکنولوژی که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ است، چرا كه در این نوع برنامه‌ها، وجود کلید واژه‌های خاصی را در خط موضوع پیام، بررسی و در صورت شناسایی آنان، نامه الکترونیکی مورد نظر را حذف می‌کند.

اگر ادرس پست الکترونیکی شما یه آدرس عمومیست، ممکن است سیلی از پیامهای ناخواسته حتی با ظاهری معقول و منطقی برای شما ارسال شود.

 

 

اما چگونه میتوان جلوی دریافت چنین نامه هایی را گرفت؟

یکی از بهترین شیوه های معمول استفاده ازنرم افزارهای فیلترینگ است، این نرم افزارها پس از spell کردن  و شناسایی کلید واره های خاصی ، که در خط موضوع پیام است،نامه الکترونیکی مورد نظر را حذف می کنند. اما در مواردی نیز ممکن است  این فرآیند   Spelling کردن نتایج نا مطلوبی را به دنبال داشته و باعث حذف نامه هائی گردد که تمایل به دریافت آنها داشتیم!!

بعنوان مثال برنامه های فیلترینگ پیشرفته ای ، نظیر:  heuristic و یا Bayesian ، با استفاده از روش های متعدد آماری اقدام به شناسائی Spam  ها با توجه به فرکانس تکرارهر الگو می نمایند.

 

اکنون شاید جالب باشد که بدانید اسپم ها چگونه ایجاد میشوند و منبع ارسال این تعداد بیشمار نامه الکترونیکی کجاست؟

در اینجا باید اذعان داشت که شما نیز به راحتی میتوانید یک ارسال کننده نامه های الکترونیکی ناخواسته باشید.

یکی از شیوه ها در حال حاضر لوح های فشرده ای است که شامل میلیون ها ادرس پست الکترونیکی معتبر میباشد و براحتی میتوان از شرکتهای جمع آوری کننده خریداری کرد و با استفاده از برنامه ای مانند  wordادرس های الکترونیکی را به خطوطی مشتمل بر صد آدرس در هر خط تبدیل کرده و با استفاده از دکمه های  Cut و  Paste آنان را در کادر : TO هر برنامه معمولی نامه الکترونیکی، قرار دارد و براحتی با زدن دکمه ارسال (send) برای بیشمار کاربر فرستاد.بنابراین همانگونه که میبینید  از مهمترین مشکلات مرتبط با اسپم ها سهولت ایجاد و توزیع آنهاست.

 

اما اگر برای شما نیز این سوال مطرح است که فروشندگان این لوحهای فشرده حاوی ادرسهای الکترونیکی این منابع را چگونه جمع آوری می کنند،برایتان میگوئیم که *بهترین منبع ، گروههای خبری ، اتاق های چت وسایتهایی نظیر AOL و بالاخص کاربرانی هستند که اولین مرتبه است از این امکانات استفاده می کنند،اغلب از  اسامی Screen و یا آدرس واقعی پست الکترونیکی خود در گروههای خبری استفاده می کنند.و طعمه خوبی برای ارسال کننده های نامه های الکترونیکی ناخواسته یا Spammers ها میشوند.این افراد از نرم افزارهای خاصی برای بدست آوردن اسامی  Screen و آدرس های پست الکترونیکی بصورت اتوماتیک استفاده می کنند.

 

*دومین منبعی که برای جمع آوری آدرس های پست الکترونیکی استفاده میشود، وب است. بدین صورت که اسپرمرزها( ارسال کننده های نامه های الکترونیکی ناخواسته) میتوانند به سادگی با انجام عملیات جستجو برای یافتن علامت*@*  که نمایانگر یک آدرس الکترونیکی است را پیمایش کرده وبه  بیشمار آدرس الکترونیکی دست یابند.اینچنین برنامه های جستجوگری را (spambots) می نامند.

 

*سومین منبع گردآوردی آدرس های پست الکترونیکی سایت هائی هستند که صرفا” با هدف جذب آدرس های پست الکترونیکی کاربران، ایجاد شده اند

بعنوان مثال یک اسپمر میتواند سایتی را ایجاد نماید و بشما اعلام کند که مثلا برنده یک دستگاه خودرو شده اید و تنها کافیست آدرس پست الکترونیکی خود را در محل مورد نظر تایپ نمائید.بهمین سادگی میتوان مجموعه ای از آدرسها را گرداوری کرد.

 

*شیوه دیگر  که بعنوان متداولترین و بزرگترین منبع جمع آوری شناخته میگردد ، جستجو بر اساس کلید واژه ” دیکشنری ”  مربوط به سرویس دهنده پست الکترونیکی شرکت های بزرگ خدمات اینترنتی و پستهای الکترونیکی مانند MSN,AOL و یا Hotmail ،است

بدین ترتیب که با یافتن جمله ای معنی دار مبتنی بر دیکشنری ،سریعا ا با یک سرویس دهنده پست الکترونیکی به عنوان هدف ، ارتباط برقرار می کند و سپس به صورت تصادفی شروع به ارسال میلیون ها آدرس پست الکترونیکی ، می نماید .

این نرم افزار  مجدد شروع به بررسی  در خصوص Live بودن آدرس های فوق کرده و در ادامه آنان را به لیست اسپمر ، اضافه می کند

نهایتا این لیست به تعداد زیادی از ارسال کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته ، فروخته میشود.

 

امروزه  مقابله  Spam بشدت در دستور کار شرکت های بزرگ  قرار گرفته است و تمامی آنان در تلاش برای ایجاد روش ها و تکنیک هائی خاص برای مقابله با Spam می باشند .

/ اخبار سئو

Share the Post