تیم کوک دستور قاضی مبنی بر هک آیفون را نپذیرفت

apple-hacker-antisec (1)

تیم کوک دستور قاضی مبنی بر هک آیفون را نپذیرفت

 روز گذشته یک قاضی فدرال به شرکت اپل دستور داد که داده‌های رمز‌گذاری‌شده در گوشی یکی از دو تروریست را برای اف‌بی‌آی بازگشایی کند امروز اما تیم کوک این درخواست را رد کرد.  این زوج تروریست حدود دو ماه پیش در San Bernardino   با حمله مسلحانه 14 نفر را کشته‌اند و از آن زمان تاکنون اف‌بی‌آی با تحقیقات گسترده تا حد مقبولی به کشف جزئیات اقدامات این زوج دست یافته است و بزرگ‌ترین مشکل این است که نمی‌توان به محتوای گوشی این تروریست‌ها دست یافت.

حالا به دنبال این جریان‌ها یک قاضی فدرال از اپل خواسته در بازگشایی اطلاعات رمز‌گذاری شده در گوشی این تروریست‌ها که آیفون 5 بوده است کمک کند. خواسته اف‌بی‌آی از اپل این است که رمز عبور این موبایل باز شود و همچنین می‌خواهد بداند با استفاده از این گوشی و پیام‌رسان iMessage  چه پیغام‌هایی ردوبدل شده است. در مدتی که همه منتظر بودند اپل پاسخ این درخواست را بدهد سیل حدس و گمان‌ها از واکنش اپل به راه بود و برای همه این سوال ایجاد شده بود که آیا اپل حتی اگر بخواهد می‌تواند چنین کاری بکند یا خیر.

حالا بالاخره اپل پاسخ داد و در اقدامی عجیب و غیرمنتظره واکنش خود را به‌صورت عمومی خطاب به مشتریان و نه به اف‌بی‌آی اعلام کرده است. این واکنش در قالب نامه‌ای سرگشاده از طرف خود تیم کوک مدیر عامل اپل است که در وب‌سایت اپل منتشر شده است.

کوک در این نامه مفصل می‌گوید که ضمن احترام به کسانی که در فاجعه تروریستی San Bernardino   کشته شده اند این درخواست دادگاه را نخواهد پذیرفت. به گفته کوک اپل از زمان رخ دادن این حادثه با اف بی آی همکاری قابل توجهی کرده اما آنچه اف بی آی میخواهد ایجاد یک بک دور یا راه نفوذ برای هر گوشی آیفونی است که آنها مایل به شکستن قفل آن هستند. همچنین به گفته تیم کوک اف بی آی از آنها میخواهد که یک نسخه متفاوت از سیستم عامل آیفون برای این نهاد امنیتی تهیه شود تا بتوان روی گوشیهایی که پلیس در حال تحقیق در آنهاست نصب شود. این نرم افزار – حالا پلیس اسم آن را هر چه میخواهد بگذارد و تاکنون هم تولید نشده – ضریب امنیتی گوشیهای آیفون را کاهش میدهد و هر چند دولت معتقد است از این نرم افزار تنها به صورت محدود و بر اساس مورد استفاده خواهد کرد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا بتوان آن را کنترل کرد.

به گفته تیم کوک اگر این کار توسط اپل  انجام شود امنیت میلیونها میلیون آیفون در سراسر جهان ممکن است به خطر بیفتد. اپل در همه این سالها تلاش کرده سیستمی ایجاد کند که هیچ راه نفوذی برای سرقت اطلاعات مردم وجود نداشته باشد حالا اما به گفته تیم کوک اف بی آی خواسته که اپل کاربرانش را هک کند و چنین فشاری به شرکت اپل به هیچ شرکت دیگری وارد نشده است.

 کوک در این نامه می‌گوید که اپل به این درخواست تن نخواهد داد و امنیت گوشی‌های خود را زیر سوال نمی‌برد.

Share the Post