نکات مهم در انتخاب هاست

oborudovanie

نکات مهم در انتخاب هاست

انواع host

  • الف- هاست اشتراكي

    در هاست اشتراکی شما و دیگر مشتریان که ممکن است تعدادشان به هزاران نفر هم برسد همگی بر روی یک سرور قرار دارید و منابع سرور(حافظه Ram و پردازنده و پهنای باند اتصال سرور به اینترنت و …) همگی بین کاربران مشترک است از این رو مصرف مازاد یک یا چند کاربر بر روی سرور های اشتراکی منتج به دسترسی کمتر منابع برای مابقی کاربران و کاهش سرعت نمایش سایت آنها خواهد شد. هاست اشتراکی برای سایت‌های کم‌بازدید( کمتر از 1000 بازدید در روز) توصیه می شود. در صورتی که بازدید سایت شما بالاتر رفت یا سرعت سایت شما کاهش یافت بهتر است به فکر انتقال به سروری قوی‌تر نظیر سرور اختصاصی و یا هاست اختصاصی که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد، باشید.

  • ب-سرور اختصاصي

    جابجایی از سرور های اشتراکی به سرور های قویتر صرفا به دلیل حجم زیاد اطلاعات و بازدید های روزانه ی زیاد نمی باشد. امنیت هم مساله مهمی است. اگر سایت شما حاوی اطلاعات مهمی باشد و یا افشای اطلاعات مشتریان یا کدهای شما اهمیت فوق العاده بالایی داشته باشد، لازم است حتما به سراغ سروری بروید که از لحاظ امنیتی بسیار قوی و مجهز باشد تا در برابر اتک هکرها نفوذ ناپذیر گردد، شایان ذکر است در سرور اشتراکی، اگر سرور یا حتی یکی از هزاران سایت روی آن دارای مشکل امنیتی باشد، امکان نفوذ به تمام سایت‌های دیگر سرور محتمل است.

    سرور اختصاصی، مانند یک کامپیوتر کامل است که همه ی منابع آن از جمله Ram و Cpu و Hard و … در اختیار شما خواهد بود و هم همان سخت افزارها روی یک سرور برای شما نصب می‌شود. حتی انتخاب سیستم‌عامل سرور و سایر برنامه‌ها نیز در اختیار شماست.

    شایان ذکر است برخی نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور اختصاصی شامل هزینه می باشد. مثلا اگر شما برای کنترل پنل هاست خود مایل به استفاده از CPanel یا DirectAdmin یا Plesk و … باشید، لازم است هزینه آن را جدا بپردازید.

  • ج-هاست اختصاصي

    خدمات هاست اختصاصی (Dedicated Hosting Services) به خدماتی گفته می شود که در آن فضای وب، دیتابیس و ایمیل، بین تعداد بسیار اندکی دامنه به اشتراک گذاشته می شود و به همین علت محدودیت های سرورهای اشتراکی را ندارد و کاربر به صورت تقریبا نامحدود مجاز به استفاده از منابع سخت افزاری سرور از جمله CPU و Hard Disk یا Ram می گردد.

اقدامات لازم قبل از تهیه هاست

قبل از خرید هاست می بایست از مکان فیزیکی شرکت هاستینگ، ساعات پشتیبانی، مشتری های واقعی شرکت هاستینگ و به طور کلی قوانین فروشنده آگاهی کامل یابید. و صحت موارد مذکور را از طریق ملاقات حضوری در محل شرکت، تماس تلفنی در زمان های معین ارائه خدمات پشتیبانی بررسی نمائید.

موقعیت مکانی سرور

درباره موقعیت مکانی سرور شایان ذکر است کاربرانی که میزبانی سایت های خود را برعهده شرکت هایی که سرور های خود را در خاک ایران قرار داده اند گذاشته اند از نظر رتبه بندی در نتایج جستجو در ایران رتبه خوبی بدست می آورند. این مهم به این دلیل است که ربات های موتور های جستجو زمانی که آی پی سایت شما را بررسی می کنند و از ایرانی بودن آن آگاه می گردند در نتایج جستجوی کاربران با آی پی ایرانی سایت شما را در اولویت نتایج جستجو قرار می دهند. به سایت شما می آیند متوجه ایرانی بودن آی پی سرور شما می شوند و در نتایج کاربران با ای پی ایران، شما را به خوبی نمایش می دهند.

پشتیبانی

پس از تهیه هاست سوالات و یا مشکلات احتمالی به وجود خواهد آمد که نیاز به درمیان گذاشتن آن از طرق مختلف مانند تلفن، ایمیل، گفتگوی آنلاین می باشد و یا ممکن است وبسایت شما در هر ساعتی از شبانه روز و ایام مختلف سال با مشکل مواجه گردد ازین رو پشتیبانی فنی سایت شامل مواردی از قبیل: انتقال هاست از یک هاست به هاست دیگر، مراقبت جدی از پوشه ها و دیتابیس ها، بک آپ گرفتن روزانه یا هفتگی، برگرداندن بک آپ می باشد، از این رو شرکت هاستینگ موظف به ارائه خدمات پشتیبانی بخصوص برای هاست های اشتراکی می باشد که می بایستی این مهم را در انتخاب شرکت از نظر وجود پشتیبانی 24 ساعته درنظر داشته باشید.

پشتیبانی نرم افزار

قبل از تهیه هاست از نظر نرم افزاری اطمینان یابید که چه نرم افزاری بر روی سرورها نصب شده است. بعضی از هاستها اسکریپت های CGI را مجاز نمی دانند و بعضی دیگر، نرم افزاری برای پشتیبانی از ASP ،PHP ،ASPX و … ندارند. بنابراین حتما قبل از تهیه هاست نرم افزار های قابل پشتیبانی به صورت بالفعل و بالقوه بخصوص بر روی سرورهای اشتراکی را که از نظر نصب افزونه های مورد نیاز شما به دلیل محدودیت منابع سروری دارای انعطاف پذیری کمتری هستند را بررسی نمائید.

سرعت Load و Down Time

این نکته را مورد توجه داشته باشید که ربات های موتور های جستجو دارای امکان Time-out هستند و توسط این قابلیت مدت زمان بالا آمدن صفحات را اندازه گیری می کنند. اگر شرکت ارائه دهنده هاست شما کندی سرعت، قطعی های پی در پی دارد، این امکان بوجود خواهد آمد که سایت شما دیر به دیر ایندکس (ایندکس شدن یعنی قرار گرفتن و پیدا شدن صفحات سایت شما و یا لااقل مهمترین آنها درموتورهای جستجو مانند یاهو، گوگل، بینگ و …..) شود. شایان ذکر است موتورهای جستجو به صورت random به سایت شما سر می زنند و اگر در آن لحظه سایت شما قطع باشد باعث ایجاد بی اعتمادی در ربات های جستجو و کاهش رنک می گردد. همچنین سرعت load وبسایت شما یکی از پارامتر های مهم برای موتورهای جستجو می باشد و سایت های با سرعت بیشتر، موقعیت های بهتری را بدست می آورند. ربات های گوگل میانگین load صفحات را محاسبه کرده و در صورتی که سایتی میانگین بالا آمدنش از معیارهایی که گوگل تعریف نموده است بگذرد سایت را بی کیفیت تلقی شده و در نتیجه این مهم نیز باعث کاهش رنک ceo و قرار گرفتن در سطوح پایین خروجی های موتورهای جستجو می گردد. یکی از بهترین ابزار ها برای اندازه گیری بالا آمدن صفحات گوگل استفاده از بخش Google webmaster tool است. در آن جا می توانید نحوه فعالیت ربات گوگل در سایت خود را مشاهده کنید. اگر شرکت هاستینگی را از نظر سرعت load سایت ها و زمان down time بررسی نمودید و آپ تایم بالای 99% داشت ممکن است هزینه اجاره سالیانه سرور در شرکت مذکور بالاتر از شرکت های دیگر باشد، در نتیجه اگر به دنبال کسب درامد از وبسایت خود می باشید بهتر است این هزینه را بپردازید.

سیستم عامل

در انتخاب هاست به OS یا سیستم عامل آن توجه داشته باشید. سیستم عامل هاست ها بر دو نوع ویندوز و لینوکس می باشد و اگر زبان سیستم سایت شما asp.net بود از سیستم عامل ویندوز و اگر زبان سیستم سایت شما php بود از لینوکس استفاده کنید. شایان ذکراست اگر شما از نرم افزار های مدیریت محتوی نظیر جوملا، ورد پرس و غیره استفاده می کنید، حتما از سرور لینوکس استفاده کنید چرا که امکاناتی را در سرور های لینوکس در زمینه بهینه سازی سایت می توان اعمال کرد که در سرور های ویندوز موجود نیستند. هاست هاي ويندوزي از نظر سرويس ميل بسيار كارآمد تر مي باشند. به طور کلی قبل از انتخاب سیستم عامل سرور با برنامه نویس سایت خود مشورت نمائید.

توسعه پذیري میزبان وب

شرکت ارائه دهنده میزبانی وب باید امکان ارتقاء پلن میزبانی فعلی خریداری شده را از نظر فضای میزبانی، پهنای باند و به طور کلی متغیرهای انتخاب شده توسط شما هنگام تهیه میزبانی را در اختیارتان بگذارد تا امکان ارتقاء میزبانی سرور وبسایت شما را در صورت نیاز فراهم آورد. از دیگر مواردی که می بایستی بر روی سرور بر اساس پلن میزبانی تهیه شده بررسی نمائید، امکان میزبانی دامنه مازاد بر روی سرور برای میزبانی بیش از یک وبسایت می باشد که برخی از شرکت های میزبانی بر روی package های مختلف میزبانی این مهم را ارائه می دهند. همچنین فضای میزبانی، data transfer یا پهنای باند، تعداد اکانت های ایمیل قابل پشتیبانی، تعداد اکانت های database، تعداد اکانت های ftp و… را هنگام انتخاب پلن مورد نیاز بر روی سرور بررسی نمائید.

میزان امنیت سرور

امن بودن سرورها به دو بخش امنیت فیزیکی و امنیت سایبری تقسیم می گردند. تنظیمات سرورها، وجود دیواره های آتش، وجود نرم افزارهای ضد ویروس، سیاستهای مقابله با خرابکاران و واکنش علیه آنها در کمترین زمان ممکن بخصوص بر روی سرورهای اشتراکی که ممکن است حملات احتمالی منتج با down شدن تعداد زیادی از سایت های سرور گردد. شایان ذکر است محافظت صد در صد در مقابل حملات خرابکاران غیر ممکن میباشد و هیچگاه شرکتی که ادعای مذکور را دارد با شما صادق نیستند و یا دانش تخصصی لازم را در زمینه میزبانی ندارند. نتیجتا سیستم امنیتی سرور را از لحاظ و وجود Firewall در شبکه بررسی نمائید.

بکاپ گیری دوره ای از سایت

هنگام انتخاب شرکت هاستینگ توجه داشته باشید که آیا بصورت دوره ای نسخه پشتیبان کلی از سرویس میزبانی تهیه می گردد یا خیر! چرا که ممکن است به هر دلیلی وب سایت شما دچار مشکل شود و از دسترس خارج شود و این در حالیست که اگر شما بکاپی از وبسایت خود تهیه ننموده باشید و شرکت هاستینگ نیز نسخه پشتیبان از اطلاعات سرور اخذ ننموده باشد آنگاه با مشکل از دست رفتن اطلاعاتتان مواجه خواهید شد و تمامی زحمات شما به هدر رفته است.

Share the Post